Hallo allemaal - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Fam Waalwijk - WaarBenJij.nu Hallo allemaal - Reisverslag uit Pattaya, Thailand van Fam Waalwijk - WaarBenJij.nu

Hallo allemaal

Door: Renate en fam

Blijf op de hoogte en volg Fam

26 September 2016 | Thailand, Pattaya

Hallo lieve familie & vrienden,

Eindelijk horen jullie iets van ons; inmiddels zijn we ook wel redelijk gesetteld. De eerste indrukken zijn goed. We hebben het getroffen met de plek waar we wonen. Logistiek gezien een fijne plek om te zitten. Ongeveer een half uur rijden naar het centrum van Pattaya, waar je kunt shoppen en vijf minuten van school. Dat laatste is erg prettig omdat dat toch een dagelijkse activiteit is en de boodschappen moet je gewoon plannen. Ik ga één keer per week naar Pattaya en sla dan voor de hele week in. De kleine dingen haal ik in het dorp waar we wonen bij een soort Spar met wat basics. De warmte is goed te doen want het is nu regenseizoen, dus het is rond de 30 graden. De regenbuien kunnen behoorlijk zijn, Stijn was de eerste keer toen hij het zag zelfs een beetje bang maar ook dat went.

We zijn erg trots op Stijn, ondanks alles wat anders is, doet hij het super goed. Gedurende het komende halfjaar heeft hij extra Engels en als het goed is moet hij over een half jaar vloeiend Engels spreken. Hij is nu met name nog aan het absorberen en af toe komen er wat woorden of kleine zinnen uit. En dat vinden wij heel erg leuk maar dat mogen we niet laten blijken want dan klapt hij gelijk dicht. Hij is ook druk aan het voetballen, twee keer per week op school (een soort les, niet te vergelijken met trainen bij een club). Hij is net zo fanatiek als in Nederland en grappig om te zien dat hij hier gewoon verder gaat. Door de trainer is hij gevraagd om bij de voetbalvereniging van Pattaya te komen spelen. Ze gaan een team vormen van zijn leeftijd over een half jaar. Als hij goed genoeg is dan mag hij deel uit maken van dat team. Maar goed dat is een hoofdstuk apart want dan mogen we in de weekenden ook aan de slag. Voetbalwedstrijd hier of daar.... En dat is helaas niet om de hoek maar een paar uur rijden of even vliegen (dat kan ook).... Maar goed eerst maar eens zien, of hij goed genoeg is. Natuurlijk zijn we wel trots op hem want hij bijt zich er wel in vast en een goede uitlaatklep.

Met Veerle ga ik bijna wel elke dag naar een speelgroep toe. Dit wordt eigenlijk wel op elke internationale georganiseerd. Dit zijn groepen waar je binnen kunt lopen en dan kan Veerle ongeveer anderhalf uur spelen. Vaak worden er ook wel wat dingen gedaan, zoals zingen, verven, knutselen ed. Dit is volgens mij een soort service die de school biedt om zo kennis te maken met de betreffende school. Je betaalt een bijdrage voor de faciliteiten en spreekt zo andere moeders. Zo heb ik nu leuk contact met een aantal Franse dames en zij helpen je ook bij praktische dingen. Ik heb me overigens ook verbaasd over de hoeveelheid internationale scholen, ontzettend veel in allerlei soorten en maten.

Voor de rest is auto rijden in Thailand af en toe een beleving, alles gaat over de weg. Inclusief olifanten die op een vrachtwagen worden vervoerd. Dat is toch wel raar en dan zeggen we 'This is Thailand'. Martijn rijdt nu zelf in de weekenden want dan heeft onze driver vrij. Op termijn als ik meer ben gewend dan ga ik zelf ook rijden in het weekend want dat is toch wel praktisch. Komende week gaan we het aktiepunt Thais rijbewijs oppakken. Je moet een klein examen doen en dan is wel aan te raden, mocht je toch een keer een aanrijding veroorzaken. Dat hopen we niet want als buitenlander heb je gewoon meer gedoe. Ook dat is Thailand, hoofdstuk apart ;-).

De dagen vliegen voorbij maar we krijgen ritme.

Tot de volgende keer, dan zullen we ook wat foto's erop zetten dan gaat het toch meer leven.

Liefs van ons allemaal!

• 26 September 2016 - 09:29

Marja Vos:

Lieve familie,

Wat leuk om op deze manier van jullie wel en wee op de hoogte te worden gebracht. Het klinkt allemaal goed. Volgens mij wennen jullie super snel aan deze andere manier van leven. Een levenservaring voor jullie allemaal, moeten jullie maar denken.

Hier gaat alles goed. We genieten van de laatste zomerdagen. Straks moet de kachel weer aan.

Hartelijke groet, ook van mijn man,

Marja Vos

• 26 September 2016 - 10:02

Renske:

Hoihoi, wat fijn dat jullie steeds meer jullie draai vinden!
    Positieve berichten!
    Leuk dat we op deze manier op de hoogte gehouden kunnen worden.

Lieve groet,
    Renske

• 28 September 2016 - 22:43

Wim:

Hi
    Heerlijk om jullie eerste bericht te lezen
    Fijn te horen dat alles goed gaat
    Grappig ook dat jullie vlakbij ons oude huis wonen

Veel plezier

Wim